Case Nokia

Nokia testasi UDOI Booster -projektissa käyttäjien kanssa uudenlaisia matkailupalveluita. Tarkastelussa olleet palvelut pohjautuivat ns. laajennettuun todellisuuteen (”augmented reality”).

Ihmiset pääsivät kokeilemaan Suomenlinnassa, miltä tuntuisi saada ympäristöstään tietoa osoittamalla jotain kiinnostavaa paikkaa mobiililaitteella. Tiedot näkyivät tämän jälkeen laitteen näytöllä. Samalla testattiin myös ns. audiokäyttöliittymää eli äänen käyttöä vastaavanlaiseen opastukseen. Tällöin käyttäjän ei tarvinnut muuta kuin kääntää päätään kyseistä paikkaa kohden, kuulokkeet korvilla.

”Saimme käyttäjiltä positiivista palautetta erityisesti audiokäyttöliittymästä. Ihmiset innostuivat ajatuksesta, että ympärillä olevista asioista kerrottaisiin tällä tavalla automaattisesti äänittein. Erityisesti hyväksi koettiin se, että kyseinen ratkaisu jätti kädet vapaaksi”, kertoo Nokian tutkimusjohtaja Hannu Nieminen.

Nokialla ollaan oltu projektin tuloksiin tyytyväisiä. UDOI Booster toi yritykselle arvokkaita käyttäjäkokemuksia jatkotyötä varten. Niemisen mukaan talossa on ollut suuri kiinnostus hankkeen tuloksiin ja löydöksiä tullaan hyödyntämään useammassakin tuotekehitys- ja tutkimushankkeessa.