4. Palvelun konseptointi ja toteutusideat

<<< Edellinen                                                                                      Seuraava >>>

Suunnittelun lähtökohdatKäyttäjien ymmärtäminenPalvelutarpeen analyysiPalvelun konseptointi ja toteutusideatPalvelukonseptien testausTulosten  arviointiTulosten viestintä

 

Konseptointivaiheessa on tärkeää kuvata tarkkaan palvelun oletettu käyttäjäpolku, eli mitä asiakas/käyttäjä tekee missäkin prosessin vaiheessa.

Kohderyhmien lisäksi yhteistyökumppaneiden näkemykset huomioidaan kuin myös rahoitustahojen asettamat kriteerit.

Tässä vaiheessa tehdään myös hankkeen lopullinen toteutussuunnitelma:
•    valitaan kumppanit
•    määritellään roolit ja vastuut
•    laaditaan budjetti ja määritellään resurssit

Konseptointivaiheessa apuna voi käyttää seuraavia työmenetelmiä: storyboards, worst case scenarios, Tuplatiimi ja hatut.

Case: Terveyspysäkki



Terveyspysäkki pilotissa konseptista ja asiakkaista kerätään tietoa monin tavoin: tilastollisesti, haastattelemalla, keskustelemalla ja kokeilemalla uusia toimintamalleja. Käytännön oppien pohjalta rakennetaan malli ja ohjeet uusien Terveyspysäkkien perustamiseen sekä pyörittämiseen.

Helsingin kaupungin terveyskeskuksen Terveyspysäkki on uudenlainen, itsehoitokykyä edistävä terveyspalvelu Helsingissä. Terveyspysäkki toimii Itäkeskuksen kauppakeskuksessa Hansasillalla.

>>> Tutustu Terveyspysäkkiin tarkemmin

 

                          

Case: Helsinki Living Lab



Liikennettä ja ja liikkumista koskevan käyttäjätutkimuksen lopputuloksena Destia sai monipuolisen kuvan erilaisista käyttäjistä sekä matkustustavoista ja -syistä. Käyttäjiltä saatiin myös paljon tietoa siitä, minkälaista sisältöä heitä kiinnostaisi nähdä julkisissa näyttötauluissa.

Destia selvitti yhdessä Helsinki Living Labin kanssa, minkälaista liikennettä ja liikkumista koskevaa tietoa olisi hyvä näyttää julkisissa näytöissä.

>>> Lue lisää Helsinki Living Labista