Apps4Lounais-Suomen palkinnot jaettu

Artikkelikuva: Apps4Lounais-Suomen palkinnot jaettu
Apps4Finland-kilpailun aluekisa Apps4Lounais-Suomi etsi kesän aikana uusia avointa dataa hyödyntäviä sovelluksia ja ideoita Itämeren hyväksi. Ensimmäistä kertaa Lounais-Suomessa järjestettävä kilpailun palkinnot jaettiin Avoimen datan kuntakiertueen yhteydessä Turussa 29.9.2014.
 
Eniten ehdotuksia ja demovaiheessa olevia sovelluksia jätettiin Innosta-sarjaan. Sarjan tarkoituksena oli tuottaa jokin idea tai konsepti, joka hyödyntää avointa dataa uudella tavalla. Palkitut työt olivat:
 
  1. Plundrr 1500€ (aarrejahti Itämerellä)
  2. Itämeren Ninja 1000€ (konsepti ja peli Itämeren suojelun tukemiseen)
  3. FishUp 500€ (mobiilisovellus kalastajille)
  4. Introvert Skiier 250€ (löydä vähiten haluttu urheilupaikka, niin saat harjoitella rauhassa)
Pääpalkinnon saanut Plundrr – Adventure of Baltic Sea on mobiilisovellus, jossa tarkoituksena on saaristossa purjehtiessa samalla tehdä tehtäviä ja saada näistä eri tason kolikoita. Tuomaristo koki Plundrrin hauskaksi ja hyödylliseksi pelisovellukseksi, jota käyttämällä voi samalla oppia historiasta ja saariston kohteista. Avoimen datan käyttö pisteiden keräystä varten oli myös hienosti toteutettu.
 
Plundrr takana on startup-yrityksen kaverukset Jalomieli.com-pelifirmasta. Plundrr voitti myös Historiaa ja pelillisyyttä -haasteen, jonka sponsorina toimi Turun yliopisto.
 
Hahmota-sarjassa palkittiin töitä, jotka kiteyttävät monimutkaista tietoa helposti ymmärrettävään visuaaliseen muotoon.  Voittajaksi valittiin Aaltopoiju.fi, joka havainnollistaa säätietoja selattavissa olevan karttapohjan avulla. Tuulen suuntaa, vedenkorkeuden vaihteluita ja muita säähavaintoja voi tarkastella myös tilastojen avulla vaikka koko kesän ajalta. Pääpalkinto oli 1000€. Aaltopoiju.fi tuli myös toiseksi Vaikuta-sarjassa (palkinto 2000€).
 
Vaikuta-sarjan voittoon Lautta.net, Aaltopoiju ja Omnibus
 
Vaikuta-sarjassa jaettiin isoimmat palkinnot. Sarjaan piti toteuttaa toimiva sovellus, laite tai mobiiliaplikaatio. Sarjan palkinnot jaettiin seuraavasti:
 
  1. Lautta.net 4000€
  2. Aaltopoiju 2000€
  3. KotiBus 1000€
Voittajaksi valittu Lautta.net-sivusto on jo ehkä monelle saaristossa matkaavalle tuttu. Se yhdistää ensimmäisen kerran eri lauttojen aikatauluja sekä kertoo pyöräilijälle, autoilijalle tai bussilla liikkujalle, milloin pitää lähteä Saariston rengastietä kiertämään, jotta ennättää lautalle. Lauttojen aikataulut ovat aiheuttaneet haasteita saaristossa kulkeville, sillä niitä ei ylläpidetä yhteisessä paikassa. Lautta.net käyttää avoimena datana olevaa lauttalaiturirekisteriä ja yhteysalusten reittejä.
 
“Varsinais-Suomen ELY-keskus on suunnitellut kyseisen palvelun toteuttamista jo kauan, mutta välillä ketteryys ja oma-aloitteisuus voivat olla nopeampi ratkaisu kuin ison organisaation järjestelmien kääntäminen toimimaan tällaisen palvelun alustana”, pohtii Kalle Mattila Varsinais-Suomen ELY-keskukselta.
 
Lautta.net-palvelun takana toimiva Lauri Häme lähtikin itse ratkaisemaan lautta-aikatauluongelmaa, jota kukaan ei aiemmin vielä ollut tehnyt.
 
“Vuonna 2013 tein pyöräretkiä saaristoon ja kohtasin itse tämän ongelman. Lautta-aikatauluja oli todella vaikea löytää ja pyöräretken aikataulutus oli lähes mahdotonta. Tein demoversion ja esittelin sen ELY-keskukselle, joka otti sen innolla vastaan, vuoden 2014 keväällä palvelu julkaistiin. Tarkoituksena on jatkossa laajentaa reititystyökalua Saariston rengastiestä myös muille reiteille”, Häme kertoo.
 
Lautta.net voitti myös Puhdas liikkuminen ja energiatehokas -arkihaasteen yhdessä KotiBus-laitteen kehittäjän kanssa.
 
Haastepalkintoja jaettiin myös Itämeren vikatila ja vesiensuojelu -haasteessa kahdelle Itämeren suojeluun tähtäävälle konspetille SILLY (500€) ja Itämeren Ninja (500€). Lisäksi Parhaat palat Itämerta -haasteen voittajaksi valittiin FISHUP (2000€).
 
Tasokas kilpailu
 
Tuomaristona aluekisassa toimivat Niina Ruuska Varsinais-Suomen ELY-keskus, Jouni Smed Turun yliopisto, Timo Juvonen Varsinais-Suomen liitto, Christer Fagerström Ålandsbanken, Erika Halonen Boost Turku, Pipa Turvanen Loura-yhteistyöverkosto, Olli Ojala Turun ammattikorkeakoulu, Juha Kääriä Turun ammattikorkeakoulu/Saaristomeren suojelurahasto ja Jaana Kerttula Centrum Balticum/Saaristomeren suojelurahasto.
 
“Haastavina tuomaroinnissa oli valita monesta hyvästä ehdotuksesta se paras ja mielenkiintoisin”, toteaa Timo Juvonen Varsinais-Suomen liitosta. “Olisi hienoa voida antaa palkinto kaikille, mutta tämä on kilpailu. Kaikissa töissä oli jotain hyvää ja jatkokehittämisen arvoista.”
 
Kaikista kilpailutöistä tehdään pienet esittelyt Lounaispaikan sivuille.
 
“Pyrimme myös antamaan kaikille palautetta töistä ja ohjaamaan töiden tekijät yhteistyöhön soveltuvien partnereiden kanssa. Kaikki aluekisan työt voivat vielä hioa töitään ja osallistuvat marraskuun alussa päättyvään valtakunnalliseen kisaan”, kertoo Sanna Jokela Lounaispaikasta.
 
Apps4Lounais-Suomi-kilpailu oli tarkoitettu koodareiden lisäksi myös ei-teknisille ideanikkareille.  Apps4Lounais-Suomi-kilpailun järjestää Lounaispaikka-verkosto, johon kuuluvat Turun kaupunki, Turun yliopisto, Varsinais-Suomen liitto, Satakuntaliitto, Novia ja Åbo Akademi.
 
Kilpailua sponsoroivat Ålandsbanken, Varsinais-Suomen liitto, Varsinais-Suomen ELY-keskus, Turun Ammattikorkeakoulun GeoSmartCity-hanke, Turun yliopisto ja Saaristomeren Suojelurahasto. Kilpailun muita kumppaneita ovat Boost Turku, Apps4Finland ja Open Knowledge Finland.
 
Lisätietoa:
Paikkatietoyhteistyön koordinaattori Sanna Jokela
www.apps4finland.fi/kilpailu/apps4lounais-suomi
sanna.jokela(at)lounaispaikka.fi
puh. 040 766 4607
 
 

Lue myös