JobGo: headhunting siirtyy sosiaaliseen mediaan

Talentor lanseeraa syksyllä uuden JobGo-uraverkoston, joka hyödyntää sosiaalisen median toimintatapoja työntekijöiden suorahauissa ja auttaa verkostoitumaan uudella tavalla. JobGo tuo vaivattomasti yhteen työntekijän ja työpaikan, jotka sopivat toisilleen parhaiten.

Rekrytoinnin konsulttiyritys Talentor lanseeraa lähiviikkoina uuden työkalun, joka toimii ammatillisena yhteisönä ja käyttää sosiaalisen median ominaisuuksia myös työntekijöiden suorahauissa. ”Noin 15 – 30 prosenttia työikäisistä hakee aktiivisesti uutta työpaikkaa. Moni passiivisistakin kiinnostuisi, jos saisi suoraan tiedon itselleen sopivasta työpaikasta”, Talentor Groupin toimitusjohtaja Fredrik Sundell sanoo.

”Tarvitaan siis entistä paremmin kohdennettuja palveluja oikeiden työntekijöiden löytämiseksi. Jatkossa rekrytointi on yhä enemmän matchmakingia potentiaalisten työntekijöiden ja työnantajan välillä.”

Sundell kertoo JobGo-uraverkoston vastaavan tähän tarpeeseen. ”JobGo auttaa passiivistakin työnhakijaa löytämään uuden työpaikan ja luo näin uusia menestymismahdollisuuksia. Voidaan sanoa, että työpaikat löytävät työntekijän, eikä päinvastoin.”

Talentor on rekrytointipalveluihin, psykologiseen henkilöarviointiin ja sähköisiin rekrytointiratkaisuihin erikoistunut konsulttiyritys. Se etsii työntekijöitä erityisesti keskijohdon ja asiantuntijatason tehtäviin. Talentor perustettiin vuonna 2003, nykyään se toimii 15 maassa pääosin Euroopassa. Äskettäin avattiin yhteys myös Kaukoitään Tokion toimiston myötä. Työntekijöitä Talentorissa on kaikkiaan 150.

Työpersoonallisuus mukana profiilissa

JobGo-uraverkosto on ilmainen käyttäjilleen. Yritykset maksavat siitä vasta, kun rekrytointi on toteutunut järjestelmän kautta. Palveluun tulee myös maksullinen ilmoittelumahdollisuus.
”Työnhakijan kotisivu muistuttaa ominaisuuksiltaan Facebookia, siihen voi kirjata esimerkiksi statuspäivityksiä”, Sundell kuvailee. ”Kun henkilö on antanut järjestelmään tiedot, minkälaiset työpaikat kiinnostavat, se tarjoaa hänelle automaattisesti kriteereihin nähden sopivimmat paikat.”

JobGo-uraverkosto on myös työkalu itsetuntemuksen kehittämiseen, sillä siinä voi määritellä oman työpersoonallisuuden. ”Olemme laatineet tätä varten kymmenessä minuutissa täytettävän kyselyn yhteistyössä eri yliopistojen asiantuntijoiden ja yritysten henkilöstöpäättäjien kanssa”, psykologi Kimmo Feldt kertoo. Feldt vetää Talentorissa työpsykologian HR-työkaluja kehittävää tiimiä.

”Työnhakija pääsee näin valmentamaan itseään ja tarkastelemaan käyttäytymistään suhteessa muihin alalla toimiviin henkilöihin. Tämä korvaa ansioluettelon työpersoonallisuutta kuvaavan kohdan, ja se on hyvä tapa mainostaa itseä suoraan potentiaalisille työnantajille”, Feldt sanoo.  

”Työnantaja saa valmiit kysymykset haastatteluun ja syvempään arviointiin, koska hänen antamaansa työprofiilia verrataan automaattisesti henkilön omaan profiiliin.”

Henkilö voi kommentoida vastausten perusteella saamaansa yhteenvetoa. Hän päättää itse, liittääkö tiedot JobGo-profiiliinsa.

Rekrytointipalvelua laajempi uraverkosto

”Tapa, jolla ansioluetteloita käsitellään, on muuttumassa. Vastaisuudessa ne esitetään entistä useammin linkkinä internetissä sähköpostitse lähettelyn sijaan”, Fredrik Sundell toteaa. JobGo-palvelussa työnhakijan kotisivulla voi olla CV-tietojen lisäksi myös hänen tekemiään tai pitämiään esityksiä. ”Jos kyseessä on vaikkapa ohjelmistoalan asiantuntija, hän voi tehdä järjestelmässä ohjelmistokielen testejä”, Sundell sanoo.

Järjestelmän kartta näyttää, missä työnhakija asuu ja minne hän olisi valmis muuttamaan työn takia. Oman kotisivun voi linkittää myös LinkedIn-sivustolle. ”Tämä ei ole pelkkä rekrytointijärjestelmä, vaan urajärjestelmä. Palvelussa on esimerkiksi ryhmiä, joissa työnhakija voi verkostoitua ja keskustella muiden samalla alalla olevien kanssa”, Sundell korostaa.

Rekrytoiville yrityksille palvelu nostaa automaattisesti esiin ne, joilla on eniten työpaikkailmoituksessa määriteltyjä ominaisuuksia. Ehdokkaat näkyvät yrityksille nimettöminä.

Kasvuvalmennuksesta potkua kansainvälistymiseen

Talentor hakee kasvua erityisesti kansainvälisiltä markkinoilta. ”Tavoitteena on, että vuoteen 2013 mennessä toiminta on laajentunut jo neljällekymmenelle markkina-alueelle”, Sundell visioi.
Huhtikuussa yritys aloitti innovatiivisia, kansainvälistymishaluisia ja -kykyisiä yrityksiä kehittävän Kasvuvalmennuksen. Valmennuksesta haettiin asiantuntijatukea JobGo-palvelun lanseeraamiseen maailmalla.

Kasvuvalmennus on Forum Virium Helsingin ja Digibusiness Uusimaan (Culminatum Innovation) tuottama hanke, jonka päärahoittaja on Helsingin kaupunki.

www.talentor.fi
www.talentor.fi/finland/fi/tervetuloa_talentoriin/jobgo/rekrytointimedia

Teksti: Maija Jokiniemi

Lue myös