NOMO Jeans: omannäköiset farkut muotoon ja kokoon katsomatta

Artikkelikuva: NOMO Jeans: omannäköiset farkut muotoon ja kokoon katsomatta

Hyvin istuvia farkkuja kaikelle kansalle – NOMO Jeansin farkut tehdään mittatilaustyönä.

”NOMO Jeansin syntyä siivittivät omat havaintomme siitä, miten vaikeaa on löytää kaupoista hyvin istuvia farkkuja”, toimitusjohtaja Mari Silvennoinen toteaa.

Kaava omalle vartalotyypille sopivien farkkujen hankkimiseen on seuraava. Asiakas menee NOMO Jeansin myymälään Kampin kauppakeskukseen ja valitsee mieluisimman farkkumallin. Niin naisille kuin miehillekin on viisi erilaista mallia tarjolla. Seuraavaksi asiakas valitsee farkkujen värin ja kustomoinnit, kuten taskujen ja tikkausten tyylin. Lopuksi otetaan asiakkaan mitat kehoskannerilla, ja tilaus siirtyy tehtaalle Kiinaan. Noin viiden, kuuden viikon päästä valmiit farkut ovat postissa. Hintaa housuille tulee 136 euroa.

Vuoden vanhassa yrityksessä on yksitoista työntekijää. Osakkaina ovat Silvennoisen lisäksi Harri Rautio ja Jussi Mononen.

Farkut kaikille vartalotyypeille

NOMO avasi ensimmäisen liikkeen Kampin kauppakeskukseen syyskuussa. Sitä ennen farkkuja myytiin yrityksen omissa tiloissa Hämeentiellä. Silvennoinen kertoo, että tyypillinen asiakas on 30 – 40-vuotias nainen, joka näyttää normaalivartaloiselta, mutta sanoo silti, että hänen on vaikea löytää sopivia farkkuja. Syynä voi olla esimerkiksi muuhun vartaloon verraten kapea vyötärö tai naisellinen lantio, jolle ei löydy pukevia vaihtoehtoja valmismallistoista. Miesasiakkaissa on myös hyvin pitkiä miehiä. NOMOn farkkuja ostavat myös he, jotka haluavat tuunata housunsa yksilöllisiksi.

Ei enää turhia farkkuja

Silvennoinen ennustaa ympäristötietoisuuden näkyvän jatkossa myös farkkubisneksessä. ”Kaikessa kuluttamisessa mennään maltillisempaan suuntaan, joten miksei se heijastuisi myös farkkuihin.” Hän arvelee erilaisten efektien, kuten kankaaseen tehtävien kulutusten vähenevän, sillä rankat käsittelyt syövät kuituja ja lyhentävät vaatteen käyttöikää.

”Omien mittojen mukaan tehdyt farkut ovat jo alun perin ympäristölle parempia kuin kaupasta haetut perusfarkut, sillä virheostoksia ei tule niin usein. Jopa kolmannes uusista farkuista jää kokonaan käyttämättä.”

Farkkujen valmistusprosessilla on omat vaikutuksensa ympäristöön. Esimerkiksi vettä kuluu runsaasti, jo puuvillanviljelystä lähtien. ”Koetamme ottaa myös ympäristötekijät huomioon jatkossa. Emme halua minkään tai kenenkään kärsivän farkkujemme takia”, Silvennoinen sanoo.

Skannausteknologiaan tukea Kasvuvalmennukselta

NOMO Jeans kävi Kasvuvalmennuksen tänä syksynä. Valmennuksen tuottavat Helsingin kaupungin elinkeinopalvelu ja Forum Virium Helsinki. Mari Silvennoisen mukaan tarpeet valmennukselle olivat tiedossa jo ennalta. ”Halusimme sparraajan, joka auttaa meitä luomaan edellytykset kansainväliselle kasvulle nimenomaan asiakasrajapinnasta tilaus- ja toimitusprosessiimme. Prosessien automatisointi on tärkeää kasvun kannalta.” Sopiva valmentaja löytyi Kasvuvalmennuksen kansainvälisestä verkostosta.

NOMO Jeans on avannut syksyllä verkkokaupan, ja myös kivijalkaliikkeitä on tulossa lisää. Tähtäimessä ovat ensin Saksan markkinat ja siellä Hampuri, jonne on jo avattu liike.  Myös Pohjoismaat kiinnostavat.

Teksti: Maija Jokiniemi

www.nomojeans.com

 

Lue myös