Helsinkiläiset innokkaita palautesovelluksen käyttäjiä

Artikkelikuva: Helsinkiläiset innokkaita palautesovelluksen käyttäjiä

Helsinkiläiset voivat kertoa häiritsevistä epäkohdista, kuten kuopasta pyörätiessä tai rikkinäisestä liikennemerkistä, suoraan Helsingin kaupungille uuden palautekanavan kautta. Pitäiskö fiksata -palvelu avattiin viime maaliskuussa ja se on saanut runsaasti positiivista palautetta niin mediassa kuin kaupunkilaistenkin keskuudessa. Metron ja rakennusviraston palvelu toimii osoitteessa metro.fi/fiksaus.

Palvelua kokeillut helsinkiläinen Aarne Almila tarttui puhelimeensa, huomattuaan kotimatkallaan kaatuneen suojatiemerkin lokakuisena sunnuntaina. ”Olin asentanut Pitäiskö fiksata -pikakuvakkeen kännykkääni sen jälkeen, kun luin palvelusta kaupunginjohtaja Pekka Saurin Facebookista”, Almila kertoo.

Almila otti epäkohdasta kuvan ja lähetti sen sijaintitiedon sekä kuvaustekstin kera palautepalveluun (palaute nähtävissä tästä linkistä). Almilan palaute ohjattiin Helsingin kaupungille vielä saman päivän aikana. Rakennusviraston asiakaspalvelu välitti tiedon katujen kunnossapitoon, jossa Staran pystytyksestä ja korjauksesta vastaava tuotantopäällikkö vastaanotti korjauspyynnön. Kolmen päivän kuluttua ilmoituksesta kaatunut suojatiemerkki oli jälleen pystyssä.

Kaupungin antama vastaus ja tieto palautteen käsittelystä tulivat näkyviin Pitäiskö fiksata -sivustolle. ”Palvelu toimi hyvin, ja käytän sitä varmasti myös jatkossa”, Almila kertoo.

Eniten palautetta katujen kunnosta

Palvelun aktiivisimpia käyttäjiä ovat olleet pyöräilijät ja muut ulkonaliikkujat, joiden ansioista on saatu kuntoon varsinkin kuoppaisia teitä ja vääntyneitä liikennemerkkejä. Myös metsien ja puistojen kunto on kirvoittanut kaupunkilaisia aktiiviseen palautteenantoon.

Tietokoneella ja älypuhelimella toimivaan Pitäiskö fiksata -palveluun on lähetetty jo tuhat korjausvinkkiä, joista kaupunki on tarttunut valtaosaan. Fiksauspalveluun pääse tutustumaan myös osassa Helsingin kirjastojen kokeilupisteitä, joissa voi selata annettuja palautteita ja seurata korjaustöiden etenemistä.

Toiveissa koko pääkaupunkiseudun kattava palautekanava

Palvelun mahdollistaa Helsingin kaupungin viime helmikuussa avaama palauterajapinta, joka perustuu standardisoituun Open311-teknologiaan. Avoimen rajapinnan avulla kaupunki voi ottaa vastaan palautetta myös ulkoisista sovellutuskanavista. Tänä syksynä kaupungin rajapintaan liitetään Metron palautepalvelun rinnalle esimerkiksi polkupyöräilijöille suunnattu palautesovellutus.

Helsingin uusi palautekanava on herättänyt paljon mielenkiintoa, ja espoolaiset ja vantaalaiset ovatkin jo toivoneet vastaavaa mahdollisuutta. Koska pääkaupunkiseudun eri alueiden välillä liikutaan vilkkaasti, Helsingin naapurikaupungit olisivatkin luontevia laajennuskohteita palautepalvelulle.

Palauterajapinnan ja Pitäiskö fiksata -palvelun kehitys on osa Euroopan komission rahoittamaa CitySDK-hanketta, jota Forum Virium Helsinki koordinoi. Hankkeessa tuodaan vastaava palauterajapinta kuuteen eurooppalaiseen kaupunkiin.

Tutustu myös Korjaakaupunki.fi-palveluun, joka avattiin 28.10.2013. Sekin käyttää hyväkseen CitySDK-hankkeessa avattua palauterajapintaa. >> Lue lisää tiedotteesta

CitySDK (SDK = Service Development Kit) on eurooppalainen kaupunkipalvelujen kehittämisen työkalupakki, joka sisältää muun muassa avoimia ja yhteensopivia palvelurajapintoja. Tavoitteena on osallistaa kaupunkiyhteisön toimijoita ratkaisemaan kaupungin haasteita ja kehittämään palveluita.

www.citysdk.eu

Lisätietoja hankkeesta:
 
EU-koordinaattori Marja Mattila
puh. + 358 40 744 0067
marja.mattila (at) forumvirium.fi
 
 
Lisätietoja Helsingin piloteista:
Projektipäällikkö
Hanna Niemi-Hugaerts
puh. + 358 40 674 9911
hanna.niemi-hugaerts (at) forumvirium.fi
 
 

Lue myös