Ironstar Helsinki: Virtuaalimaailma ja MoiPal-nettipeli koukuttavat kävijöitä

Ironstar Helsinki Oy on vuonna 2005 perustettu pelifirma, joka kehittää virtuaalista, SIMS-tyylistä pelimaailmaa sekä kaverien kanssa internetissä ja kännykällä pelattavaa MoiPal-peliä. MoiPal-pelissä pelaaja luo oman Pal-hahmon, kännykässä asuvan kaverin, josta pitää huolta hahmon seikkaillessa virtuaalisessa Moi-maailmassa. Moi-maailmassa on noin 50 eri paikkaa, muun muassa kartano, kirjasto, pizzeria, kahvila ja keskiaikainen linna, joihin pelaaja voi käskeä hahmonsa menemään. Palattuaan takaisin Pal-hahmo raportoi käyttäjälle kokemuksistaan tekstiviestillä.

− MoiPal on tarkoitettu yli 10-vuotiaille pelaajille, mutta käyttäjien joukossa on paljon myös kolmikymppisiä. 85 % käyttäjistä on tyttöjä ja käyttäjien keski-ikä on noin 17 vuotta. Peliä voi pelata sekä suomeksi että englanniksi, ja suurin osa MoiPal-nettisivustolla kuukausittain käyvästä 170 000:sta pelaajasta onkin kotoisin ulkomailta. Eniten kävijöitä on Yhdysvalloista ja Filippiineiltä, ja peli on suosittu myös Englannissa, Pohjoismaissa ja Puolassa, sanoo Ironstar Helsingin perustaja ja toimitusjohtaja Joakim Achrén.

MoiPal-peli kasvattaa jatkuvasti suosiotaan ja pelaajamäärä kasvaa noin 20 000:lla joka kuukausi. Innokkaat pelaajat käyvät MoiPal-sivustolla nelisen kertaa päivässä ladaten yhteensä noin 30 eri sivua. Sivulatauksia kertyy kuukaudessa kolme miljoonaa, ja vuoden sisällä Ironstar Helsinki laskee ylittävänsä miljoonan käyttäjän rajan. Netissä pelaaminen on ilmaista, joskin pelaajat voivat halutessaan laajentaa peliä ostamalla myös maksullisia MoiVIP-palveluita.

− Alunperin pyrimme ladattavien mobiilipelien markkinoille, mutta huomasimme pian, että netin käyttö matkapuhelimella on hankala ja kivinen tie. Nuorilla ei ole puhelimissaan nettiyhteyden mahdollistavia liittymäpaketteja, joten päätimme vuonna 2007 siirtyä pelkästään nettipalveluksi, Achren kertoo.

Vuorovaikutteista mainontaa ja virtuaalituotteiden myyntiä

Ironstar Helsingin ansaintalogiikka perustuu vuorovaikutteiseen mainontaan, joka tuo yritykselle enemmän rahaa kuin tekstiviestit, sekä virtuaalisten tuotteiden myyntiin. Moi-virtuaalimaailmassa myydään brändättyjä ja myös brändäämättömiä virtuaalituotteita, jotka liittyvät musiikkimaailmaan. MoiPalin ja eri bändien kohderyhmillä on paljon yhteistä, sillä kummassakin on kyse fanituksesta. Bändien vaatteita myydään bändien nettisivustoilla olevien widgettien eli pienten nettisovellusten avulla. Kumppaneiksi musiikkikuvioihin on saatu mukaan neljä suurinta musiikkifirmaa: EMI, Sony, Universal ja Warner.

Vuonna 2008 Ironstar Helsinki keskittyi Achrénin mukaan vielä tuotekehitykseen ja uusien maksujärjestelmien kehittämiseen. Tämän vuoden helmikuussa tunnettu ICT-alan toimija, MySQL:n perustaja Michael ”Monty” Widenius teki firmaan mittavan investoinnin, jonka myötä Ironstarin liiketoiminta sai uutta potkua.

− Tavoitteemme on saada kassavirta positiiviseksi mahdollisimman pian. Panostamme nyt palveluiden markkinointiin, kehitämme uusia maksujärjestelmiä ja uutta, tuoretta sisältöä saadaksemme lisää kävijöitä MoiPal-sivustolle. Kävijöiden suuri määrä on tärkeää, Achren toteaa.

Käytettävyys ja nopeus ratkaisevat

Käytettävyys on Achrénin mukaan nykyisin tärkein avain menestykseen netissä. Facebook on helppokäyttöinen, ja MoiPal-sivusto on saanut lisää kasvua Facebookin kautta. Achrén uskookin Facebookin merkityksen kasvamiseen yritysten markkinointikanavana. Myös nopeus on tärkeätä.

− Aika on rahaa, ja uusia toiminnallisuuksia pitää pystyä toteuttamaan nopeasti. Pystymme toteuttamaan uuden rakennuksen Moi-virtuaalimaailmaan neljässä päivässä. Käyttäjät eivät halua pitkästyä, ja uutuuksilla saadaan useampia kävijöitä tulemaan sivustolle.

Achrén osallistui Forum Virium Helsingin ja Culminatum Innovationin järjestämään Kasvuvalmennukseen vuonna 2006 ja kuuli siellä hyödyllisiä kokemuksia muilta yrittäjiltä. Kasvuvalmennuksen konsultit myös auttoivat tuolloin rahoittajia etsinyttä Ironstaria saamaan sijoituksen Veraventurelta.

Yritys ei ole koskaan valmis ja uusia kehittämistarpeita tulee aina vastaan.− Nyt suurin haasteemme on se, että nettiyhteisöpalveluiden osaajia ei nykyisin ole Suomessa tarpeeksi. Nettiyhteisön palveluliiketoiminnan kehittäminen on vaikeaa muualla kuin Piilaaksossa, Achrén pohtii.

 

Teksti: Leena Koskenlaakso

Lue myös