Kasvuvalmennus: RunToShop Oy:n suosittelu kuumentaa kylmän verkkokaupan

Toisten ihmisten suosittelemat tuotteet ja palvelut kiinnostavat kuluttajia. Kaupasta toiseen juoksemisen sijaan kuluttaja voi juoksuttaa hiirtään internetissä ja selvittää mikä autostereo tai parturi herättää muissa kuluttajissa eniten intohimoja. Suomalainen RunToShop Oy haastaa suosittelubisneksessä amerikkalaiset kilpailijansa ja suuntaa kasvunsa ja laajenemisensa ensi vaiheessa Euroopan markkinoille.

– Suosittelu on erittäin iso bisnes sekä internetissä että sen ulkopuolella. Maailmalla liikkuu suositusten ansiosta miljardien edestä tavaraa, ja useat tuotekategoriat kuten vaikkapa viihde ja kosmetiikka myyvät lähes puhtaasti suosittelun voimalla. Palvelun tai tuotteen valmistaja luo nykyään enää vain osan hyödykkeen arvosta. Vasta kuluttajat ja heidän suosituksensa sekä toiveensa tekevät useasta tuotteesta valmiin. Tästä myös RunToShop -suosittelupalvelussa on kyse. Kun verkkokauppaa pidetään perinteisesti mekaanisena ja kylmänä paikkana, niin me tuomme verkkokaupankäyntiin mukaan intohimoisuutta kuluttajien fiilisten ja mielipiteiden avulla, selvittää monen internet- ja ohjelmistoyrityksen perustaja Taneli Tikka.

Muun muassa Irc-gallerian, Stardoll- ja Muxlim.com -menestyspalveluiden taustalla toiminut Tikka uskoo, että esimerkiksi uutta kännykkää etsivä henkilö ostaa mieluummin sellaisen kännykän, jonka hän voi räätälöidä mieleisekseen.

– Ja varsinkin sen mallin ja merkin, josta sekä muut kuluttajat että varsinkin henkilön omat kaverit pitävät eniten, jatkaa Tikka. Enää markkinoille ei voi vain tunkea uusia tuotteita ja toivoa, että joku ostaisi niitä. Yhteisöllisessä internetissä kuluttaja on todellakin kuningas.

RunToShop Oy:n uuden maalin tuoksuiset tilat sijaitsevat Helsingin Ruoholahdessa. Yrityksessä työskentelee seitsemän henkilöä ja sen pääomistajina on 15 yksityishenkilöä. Yrityksen toiminta käynnistyi toden teolla kesän 2008 jälkeen ja RunToShop-suosittelupalvelun pilottiversio on ollut koekäytössä syyskuun alusta alkaen.

Kotipsykologia toimii yhteisöllisessä bisneksessä

Runtoshop Oy:n ansaintalogiikka perustuu palveluun sitoutuneiden verkkokauppojen kanssa sovittuihin komissioihin sekä mainontaan. Tekninen järjestelmä tietää milloin asiakas on löytänyt tiensä verkkokauppaan juuri Runtoshopin kautta. Komissio maksetaan vain toteutuneista verkkokaupoista.

– Komission suuruus voi vaihdella muutamasta prosentista 40 prosenttiin. Rahassa se tarkoittaa pienimmillään muutaman sentin komissiota toteutunutta kauppaa kohti, mutta esimerkiksi jonkin luksusmatkan kaupan yhteydessä komissiomme voi olla jo useita satoja euroja. Tällä hetkellä meillä on yhteistyökumppaneina pari sataa verkkokauppaa, jotka olemme etsineet omien mieltymyksiemme ja olettamuksiemme perusteella. Jatkossa osa yhteistyökumppanuuksista syntyy käyttäjiemme suositusten perusteella. Kun jokin verkkokauppa ja sen tuotteet saavat meidän käyttäjiltämme riittävästi suosituksia, niin sovimme yhteistyöstä tällaisen kaupan kanssa, sanoo Tikka. Mukana on verkkokauppoja muun muassa matkailualalta, lehtitaloja, suuria verkkokauppoja kuten Ellos, Amazon ja Apple-Store mutta myös pienempiä verkkokauppoja. Kaupallisten verkkokauppojen lisäksi yritys tekee yhteistyötä myös Maailman Luonnonsäätiön (WWF) kanssa.

Yhteisöllisessä verkkoliiketoiminnassa on Tikan mukaan olennaisinta säilyttää jalat maassa. Useat yritykset yrittävät olla liiankin ovelia ja rakentavat tarpeettoman monimutkaisia järjestelmiä, joita kuluttajat eivät ota omakseen.
– Kotipsykologialla pärjää hyvin pitkälle. Jos liikeidea tuntuu omasta mielestä hyvältä ja suuri osa omista kavereistakin ymmärtää heti mistä on kysymys, niin se on hyvä merkki, kertoo Tikka. Runtoshop-palvelun pilottiversion kohdalla on toimittu juuri tämän logiikan mukaisesti. Ohjelmistokoodaus on kuitenkin useasta aikaisemmasta Tikan projektista poiketen ulkoistettu kokonaan yrityksen ulkopuolelle.

Puolan nettibisnes on kovassa kasvussa

RunToShopin ensisijainen kasvualue on Eurooppa. Ensin on tarkoitus viedä palvelu Englantiin ja Ruotsiin sekä myös ehkä hieman yllättäväänkin maahan, eli Puolaan.

– Internet-bisnes on Puolassa todella kovassa kasvussa ja käyttäjämäärät suuret. Forum Virium Helsingin Kasvuvalmennuksen avulla selvitämme miten erilaisia kulttuureja ja markkina-alueita olisi syytä lähestyä. Euroopan lisäksi seuraamme myös jatkuvasti USA:ta, sillä sieltä löytyvät suurimmat markkinat. Selvittelemme myös parhaillamme kuinka Facebookin ja RunToShopin palveluja voisi hyödyntää ristiin. Ystävien tekemät suositukset kun ovat kuluttajille sitä kaikista arvokkainta tietoa, uskoo Tikka.

RunToShop etsii jatkuvasti itselleen uusia yhteistyökumppaneita. Yritys on Tikan mukaan halukas keskustelemaan kaikkien verkkokaupasta kiinnostuneiden ihmisten ja yritysten kanssa.

– Olemme avoimesti mukana erilaisissa sosiaalisissa verkostoissa niin MySpacessa, Facebookissa kuin useissa blogeissakin. Kaipaamme palautetta niin kuluttajilta kuin yrityksiltäkin, jotta voimme kehittää palvelua entistä paremmaksi, sanoo Tikka.

Lue myös