Kasvuvalmennus-yritysten vuosi 2013: pääomasijoituksia ja uusia tuotteita

Artikkelikuva: Kasvuvalmennus-yritysten vuosi 2013: pääomasijoituksia ja uusia tuotteita

Vuotta 2013 leimasi talouden alakulo, mutta Forum Viriumin Kasvuvalmennukseen osallistuneilla yrityksillä oli vauhti päällä. Kahdeksan vuotta helsinkiläisyrityksiä sparranneeseen ohjelmaan osallistui vuoden 2013 aikana yhteensä 46 yritystä. Skaala oli laaja, juuri kaupparekisteriin merkityistä aina useamman miljoonan liikevaihtoa pyörittäviin yrityksiin, jotka hakivat uutta kasvupyrähdystä. Jotain yhteistä Kasvuvalmennus-ohjelmaan osallistuvilla kuitenkin on: kansainvälinen markkinapotentiaali ja halu kasvaa.

Vuonna 2006 käynnistyneeseen Kasvuvalmennukseen on vuosien varrella osallistunut yli 200 yritystä. Mitä niille kuuluu vuonna 2013?

Riskirahaa hyville bisnesideoille

Vuoden suurimman rahoituspotin, 5 miljoonaa euroa, keräsi Kiosked (Kasvuvalmennuksessa vuonna 2011). Yritys aikoo mullistaa tuotesijoittelun verkossa. Verkon kuviin ja videoihin voi Kioskedin työkaluilla lisätä pieniä lisätietonappeja, joista painamalla saa lisätietoja kuvassa esiintyvistä tuotteista ja pääsee suoraan verkko-ostoksille.

Muhkeat sijoitukset, noin 2,2 miljoonaa euroa kumpikin, keräsivät myös Nosto Solutions (Kasvuvalmennus 2012) ja ohjelmistoyhtiö Bitbar (Kasvuvalmennus 2011). Nosto rakentaa ratkaisuja, joilla myös pienet verkkokaupat voivat tarjoilla asiakkailleen henkilökohtaisia tuotesuosituksia samaan tapaan kuin Amazonin kaltaiset verkkokauppajätit. Yksi sijoittajista oli Sanoma-konserni. Sovelluskehittäjien työkaluja rakentavan Bitbarin referenssit ovat vakuuttavat. Sen testiohjelmistoa käyttävät esimerkiksi Facebook, PayPal, eBay ja Evernote.

Uudenlaista asiakashallintajärjestelmää kehittävä Linko (Kasvuvalmennus 2013) sai 1,9 miljoonaa, Audiodraft (Kasvuvalmennus 2011) 300 000 euroa. Audiodraftin bisnesidea on mielenkiintoinen: äänituotantojen markkinapaikka tuo uutta musiikkijingleä kaipaavien yritysten saataville kymmenien tuhansien äänisuunnittelijoiden ja muusikoiden yhteisön.

Uutuustuotteita moneen lähtöön

Mobiililaitteiden ja tietokonevalmistajien sovelluskaupoista on tullut tärkeä jakelukanava monelle Kasvuvalmennukseen osallistuneelle kasvuyritykselle. Marraskuussa Android- ja iOS-sovelluskauppojen valikoimiin ilmestyneellä kännykkäsovelluksella jalkapallofanit voivat mitata, miten kovaa he nahkakuulaa itse potkaisevat. Real Madridin fanisovelluksen tekijä on ohjelmistoyhtiö Entetrainer (Kasvuvalmennus 2009).

Huhtikuussa 2013 ilmestyi Applen App Storen valikoimiin entisten Nokian työntekijöiden perustaman Huimion (Kasvuvalmennus 2013) ensimmäinen softatuote. Tunemio-ohjelmisto on virtuaalinen ja väsymätön musiikinopettaja.

”Oli hienoa, kun maailmankartalla alkoi näkyä, missä kaikkialla Tunemiota käytetään”, kertoo toimitusjohtaja Ville Lavonius.

Booxmedian (Kasvuvalmennus 2010) eri mobiililaitteilla toimiva BooxTV arvioitiin kesäkuussa parhaaksi nettitelevisiopalveluksi Ylen vertailussa.  Startup-yritys Tellyo (Kasvuvalmennus 2013) sai ison asiakkaan tv-maailmasta. Tellyon teknologialla katsojat voivat helposti jakaa Facebookiin ja Twitteriin 30 sekunnin tv-klippejä esimerkiksi nyt pyörivästä MTV:n Putous-ohjelmasta.

Moni yritys ajoitti tuotelanseerauksensa marraskuiseen kasvuyritystapahtuma Slushiin Helsingin Kaapelitehtaalla. Yksi näistä oli AddSearch (Kasvuvalmennus 2013). Yrityksen julkistama verkkosivujen sisäinen supernopea hakukone herätti positiivista huomiota, ja sai 370 000 euron sijoituksen tuotteen kaupallistamiseen. Maaliskuussa 2014 AddSearch nähdään ainoana suomalaisyrityksenä Teksasissa kasvuyritysten Accelerator-kilpailun finaalissa. ”Se on startupeille kuin pitchauksen Super Bowl”, yrittäjät kirjoittavat blogissaan.

Vuonna 2014 odotetaan lisää tuotelanseerauksia. Luvassa on muun muassa peliyhtiö Playravenin (Kasvuvalmennus 2013) uusi Spymaster-strategiapeli. Vuoden 2014 aluksi yritys kertoi iloisen uutisen: 1,7 miljoonan rahoitus vauhdittaa kasvua.

Mainetta ja kunniaa startupeille

Helsingin seutu on saanut paljon mediahuomiota startup-yritystensä ansiosta. Esimerkiksi Wired UK -lehti listasi Helsingin kuumimpien startup-pääkaupunkien listalle. Kiinnostavimmaksi yritykseksi lehti nostaa Holvin (Kasvuvalmennus 2013), joka tarjoaa uudenlaisia pankkipalveluja pienille yrityksille, yhdistyksille ja tapahtumille.

Parhaaksi suomalaiseksi mobiilipalveluksi vuonna 2013 valittiin lapsille matematiikkaa opettava Math Elements -peli. Sen tekijä SkillPixels (Kasvuvalmennus 2012) on erikoistunut oppimispeleihin.

Suomalaista startup-maisemaa seuraa www.startup100.net -verkkopalvelu. Sen Top100 -listan yrityksistä Helsingissä toimi 42. Näistä 38 prosenttia oli osallistunut Kasvuvalmennukseen!

Hae mukaan 2014 – toinen hakukierros auki nyt

Kasvuvalmennuksesta helsinkiläiset yritykset saavat tarpeisiinsa räätälöityä ja taloudellisesti tuettua asiantuntijaosaamista liiketoimintansa kehittämiseen. Lupaamme olla joustavia ja nopeita. Esimerkiksi Arkki International hyväksyttiin Kasvuvalmennukseen jo samalla viikolla, kun toimitusjohtaja Pihla Meskanen vei paperit kaupparekisteriin.

”Hyvä että löysin Kasvuvalmennuksen.  Se on ollut ainoa rahoitus mitä olen saanut bisneksen kehittämiseen, kauhean joustava, ja nopea”, lasten arkkitehtuurikoulua ulkomaille vievä Meskanen kertoo.

Kasvuvalmennukseen voi hakea pitkin vuotta. Vuoden 2014 toinen hakukierros on avoinna 2.3. asti. Lisätietoja ja hakulomake: www.forumvirium.fi/kasvuvalmennus

Lisätietoja:

Kaisa Sibelius
Projektipäällikkö
Kasvuvalmennus
puh. +358 40 570 1317
kaisa.sibelius(at)forumvirium.fi

Lue myös